24. 9. 2021

Klišé, proč odkládáme návštěvu terapeuta

Díl pátý: Nemám na to čas! 

 

Někdy se setkávám s různými obavami, možná vnitřními omluvami a někdy dokonce výmluvami, proč lidé nevyhledají odbornou pomoc psychoterapeuta.

Vybrala jsem pro vás 5 nejčastějších a nejvíce zmiňovaných. Dnes se podíváme na pátý z nich. 

Jak příhodné – i na napsání posledního z klišé jsem nenašla potřebné množství času a klidu a vydávám ho až o týden později.

Nemám čas! Jedna z nejčastějších vět poslední doby.

 

Nemám čas!

Nemáme čas na vše, co bychom chtěli stihnout, ale mnohdy nemáme čas ani na vše, co bychom ideálně měli stihnout. Říká se, že povinnosti přibývají, a jejich naplnění jde na úkor našeho volného času, kterého je tím pádem stále méně. Potom nemáme čas na své blízké, nemáme čas udělat si radost, věnovat se svým koníčkům, někdy nemáme čas ani vypít v klidu kávu, najít 5 minut denně.

Natož věnovat si péči, udělat si čas jen sám pro sebe a mít hodinu až dvě času na to, jít někam na terapii? To už zní jako sci – fi. Nesplnitelné.

Přitom právě to, že nemáme čas na sebe je jednou z příčin toho, proč se necítíme dobře a vyčerpaně. Jsme unaveni, vyhořelí, ulítaní, zavaleni povinnostmi a není nikde ani minuta na to, spočinout v klidu, nebo při něčem, co nás baví. Permanentní povinnosti, práce, starost o všechny a všechno okolo nás odvádí od sebe a čerpá naši drahocennou energii.

Někdy si to ani  neuvědomíme, že víc dáváme než přijímáme, věnujeme péči okolí a na sebe zapomínáme. A také, že povinnosti si někdy klademe na sebe my sami. Vymýšlíme si nové a nové úkoly, starosti a to, co musíme, že na sebe opravdu nemáme ani minutu.

Nechci zde opakovat tisíckrát vyřčené – že teprve až máme my dost energie a spokojenosti, můžeme dávat druhým. A že je dobré najít si čas jen sám na sebe.

Ať už je to 5 minut nad kávou, ranní meditační sprcha, procházka cestou z práce nebo nějaký koníček, záliba, kde jsem jen sám pro sebe, či večerní spočinutí na lavičce, u okna nebo ve vaně.

A také, pokud už opravdu nevíte kudy kam, je dobré ten čas najít a pomoc vyhledat – nejprve stačí 5 minut pro to, abyste napsali email nebo sms anebo zavolali a objednali se na sezení. Potom už si tu hodinu na sebe a na sezení s terapeutem najdete lehko. Nejtěžší je udělat první krok a DOVOLIT si udělat něco pro sebe. Myslet na sebe a věřit, že právě tímto krokem můžete tvořit vaši novou cestu a budoucnost, tam kde bude místo i na vás a na vaše potřeby.

I kdyby to bylo jen 10 minut denně. Ale bude to vašich 10 minut, které Vám mohou výrazně pomoci v tom, jak obnovovat síly, myslet jen na vás a tím se zbavovat stresu, smutku, nahromaděných výčitek a nepokoje.

Takže už máte čas? Pojďme ho společně využít.

 Všechny předchozí mýty a klšé zde:

Díl první: Nemám zas tak velké problémy!

https://www.kotova.cz/klise-v-terapii1/

Díl druhý: Přece nejsem blázen, abych chodil k „psychoušovi“!

https://www.kotova.cz/klise-c-2/

Díl třetí: Stydím se nebo obávám? 

https://www.kotova.cz/klise-c-3/

Díl čtvrtý: To mám někomu platit za to, že mě poslouchá?

https://www.kotova.cz/klise-c-4/

 

 

Mgr. Helena Kotová

e-mail: helena@kotova.cz
tel: 608 742 309
adresa: Fügnerova 1, 412 01 Litoměřice

První konzultaci je možno domluvit přes telefon, email, FB stránky. Na dalších termínech se pak domlouváme společně osobně.

Ukončení naší spolupráce je možné kdykoli, záleží na Vás, Vašich možnostech a potřebách.

Samozřejmostí spolupráce je důvěrnost a partnerský přístup.